Rufino Tamayo: Šťavnatý Indián

Rufino Tamayo: The Juicy Indian

Rufino Tamayo: El Trovador (Trubadúr), 1945.Zdroj: artmastered.tumblr.com

Zatím jsme se na Avante guardia! pohybovali zejména na evropském území, byli bychom však pošetilí, kdybychom si mysleli, že je něco k vidění pouze u nás doma. Proto si dnes uděláme výlet za Velkou louži a to do slunné mexické Oaxaca, odkud pochází málo známý, avšak pozoruhodný malíř se zapotéckou krví.

We spoke so far about European art only and that’s something I’d like to interrupt in this article. It’d be foolish to think that the only interesting art is made at home so let’s make a trip across the ocean to visit sunny Oaxaca where a less known but noticeable painter with Zapotec blood was born.

Rufino Tamayo: Dos perros (Dva psi), 1941. Zdroj: dailyartfixx.com

Malíře a muralistu Rufina Tamaya ovlivnil v jeho tvorbě nejen jeho indiánský původ, ale rovněž surrealistické a kubistické hnutí. Způsob, jakým maloval, se individualizoval zejména během první poloviny dvacátých let, kdy se Mexiko vzpamatovávalo z revoluce. Nenechal se ovlivnit nikým jiným a zůstal věrný zpodobování svých vlastních vizí Mexika. Militaristické komunistické přesvědčení Diega Rivery nebo radikální názory Davida Siquieros mu byly cizí.

Sandías (Vodní melouny), 1977. Zdroj: windmills-ofyourmind.blogspot.com

 

Painter and muralist Rufino Tamayo was influenced by his Indian heritage as well as by surrealistic and cubistic movement. The way he painted became individual mainly during the first half of 20th century when Mexico recovered from revolution. He didn’t let any other artist to influence him and didn’t support Diego Rivera’s militant communistic orientation, same as David Siquieros radical socialistic postures.

Luna y sol (Měsíc a slunce), 1990. Zdroj: joseveraantiques.com

V jeho obrazech nejvíce obdivuji živost a svébytnost barvy, kterou Tamayo používá v energických kombinacích (připomínajících indiánské umění) k zachycení jinak obyčejných námětů. V jeho podání se plátno mění na vypravěče pověstí a mouder staré americké kultury. Objekty žijí kouzlem, které jim vdechli bohové, a jsou připraveny zasáhnout do našeho života.

Mujeres alcanzando la luna, 1946. Zdroj: dailyartfixx.com

What I admire the most in his paintings is the vividity and peculiarity of color which Tamayo uses in energic combinations, reminding me of Indian art, to capture quite ordinary motifs. In his view the canvas becomes a storyteller of fables and myths of ancient American culture. The objects lives with charm, given by gods, and are ready to intervene in our lives.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s